Uroczysta akademia z okazji zakończenia nauki klas maturalnych w CKZiU w Będzinie

Kolejna grupa absolwentów „zakorzeniła się” w historii CKZiU…

„Zarządzanie na medal”

Nadzieja na dom

„Geopiknik na Żylecie” – edycja 2024

Jak co roku od wielu lat… CKZiU bierze udział w akcji „Żonkile”

Jakub Wiślak – medalista Mistrzostw Polski w Karate Kyokushin

Norwegia, Indie , Chile w naszym zasięgu , czyli turyści na festiwalu podróżniczym.

Konkurs „Metamorfoza – stylizacja o wielu twarzach”

Kompleks sportowy przy Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Będzinie oficjalnie otwarty

Potyczki językowe

Wernisaż wystawy „Najpiękniejsze zdjęcia polskie”

Półfinał XXV Olimpiady Techniki Samochodowej

XIV Szkolny Dzień Talentu

2 technik informatyk na prelekcji „Doświadczanie Annapurny. Himalaizm w wydaniu sportowym”

AKTUALNOŚCI

Jak zatrzymać nastolatka w domu w czasie pandemii koronawirusa? Psycholog radzi, jak rozmawiać i co robić z dziećmi podczas kwarantanny

06.04.2020

Epidemia koronawirusa wprowadziła nie małe zamieszanie w życie tak dzieci, jak i ich rodziców. Tym pierwszym niekoniecznie łatwo jest usiedzieć w domu, drugim często trudno jest pogodzić wszystkie obowiązki – zdalną pracę z opieką nad dziećmi. Jak wytłumaczyć nastolatkowi, że powinien zostać w domu? Zwłaszcza, kiedy znów oświadczył nam, że wychodzi do kolegi. Psycholog i psychoterapeutka Urszula Koszutska, dyrektorka Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zabrzu, radzi jak rozmawiać i co robić z dziećmi podczas kwarantanny.

Jak zatrzymać nastolatka w domu w czasie pandemii?

Na początku była wielka radość, że szkoły zostaną zamknięte na dwa tygodnie. Potem „chyba nie sądzisz, że wytrzymam tyle w domu”, w końcu kłótnie, obrażanie się i trzaskanie drzwiami – pisze na Facebooku jedna z matek dwóch nastolatek. Epidemia koronawirusa wprowadziła nie małe zamieszanie w życie tak dzieci, jak i ich rodziców.

Tym pierwszym niekoniecznie łatwo jest usiedzieć w domu, drugim często trudno jest pogodzić wszystkie obowiązki – na przykład zdalną pracę z opieką nad dziećmi. Jakby tego było mało, nasz nastolatek właśnie oznajmił, że wychodzi do kolegi. Jak go zatrzymać, co zaproponować, aby został jednak w domu?

Pamiętajmy, że nastolatek jest w trudnym okresie rozwoju, już sam proces dorastania jest dla niego bardzo emocjonujący i nieprzewidywalny. Dodatkowo stresująca jest sytuacja, w której wszyscy się znaleźliśmy. To dla wielu z nas jest wyzwanie. Jesteśmy zaskoczeni tym, co się stało, a ciągłe bycie ze sobą może być trudne, czasem wręcz dokuczliwe – podkreśla Urszula Koszutska, psycholog i psychoterapeuta, dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zabrzu.

Kwarantanna dla nastolatków jest trudna do zniesienia

Dla nastolatka, który potrzebuje kontaktu z rówieśnikami, taka przedłużająca się kwarantanna może być szczególnie trudna do zniesienia.

Przede wszystkim egzaminu nie zda straszenie chorobą. Każdy nastolatek, my również będąc w jego wieku, myśleliśmy, że jesteśmy nieśmiertelni. Argumenty mówiące o tym, że może zachorować bądź umrzeć zupełne do młodych ludzi nie trafiają. Dla nich w tej chwili to abstrakcja – przypomina psycholog.

Pomóc może za to rozmowa o społecznej odpowiedzialności. – Zwłaszcza jeśli odniesiemy się do racji bezpośrednich – zaznacza Koszutska. – Warto odwołać się do poczucia odpowiedzialności społecznej, a także wyjątkowej roli, jaką może teraz spełnić nastolatek przestrzegając zaleceń służb sanitarnych. Dobrze byłoby uświadomić go, że podejmując decyzję o pozostaniu w domu, może uchronić wiele osób – w tym swoich dziadków czy rodziców – przed utratą zdrowia, a nawet przed śmiercią – tłumaczy.

Rodzice proponując nastolatkowi alternatywne zajęcia w domu, powinni mieć na uwadze, że prawdopodobnie ma już wiele obowiązków wynikających ze zdalnej nauki. Po drugie: młody człowiek, w okresie dorastania, potrzebuje od czasu do czasu pobyć sam.

Dłuższe siedzenie przed komputerem? Tak!

Warto także pozwolić mu, być może na dłuższe niż zwykle, siedzenie przed komputerem. Teraz komputer służy nastolatkowi do nauki, nawiązywania relacji ze znajomymi, a także do kontaktu ze światem.

Warto także pomyśleć, co moglibyśmy robić razem z nastolatkiem. Dobrym rozwiązaniem będzie także sięgnięcie po gry planszowe, dostosowane rzecz jasna do wieku dziecka, albo wspólne oglądanie starych zdjęć.

Rozmowa o przeszłości, wspominanie tego, co było, jak kiedyś funkcjonowaliśmy i radziliśmy sobie z pojawiającymi się wyzwaniami w naszym życiu. To naprawdę może okazać się dla nastolatka interesujące – zachęca Koszutska.

Dobrym rozwiązaniem byłoby też – jeśli jest taka możliwość – zachęcenie młodego człowieka do podjęcia aktywności fizycznej w domu. Niech to będzie fitness, ćwiczenia siłowe lub joga – możemy wykorzystać szeroki wachlarz propozycji znajdujących się w Internecie – przypomina dyrektorka zabrzańskiej poradni.

Zobacz wszystkie

NASI PARTNERZY

CKZIU BĘDZIN

Tel: (32) 267 – 77 – 58
Email: sekretariat@ckziu-bedzin.pl

adres do e-doręczeń:
AE:PL-11914-62866-CVSGF-18

ul. 11 Listopada 3
Będzin 42 – 500

 

SEKRETARIAT

Czyny od poniedziałku do piątku
w godzinach od 8.00 do 15.00

(sprawy uczniowskie od godziny 9:00)

 

Loading

© CKZIU 2020Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Projekt & Realizacja Strony internetowe Sosnowiec
Skip to content